woensdag 30 november 2011

Eigenheid van het kind

Dit zijn zaken die ik heb gekregen als babysitter bij Reddie Teddie en kan interessant zijn voor mijn ontwerpen. Wat kunnen kinderen op basis van leeftijden ?


3-4-5 jaar
Motoriek
  • kan sorteren op grond van verzamelbegrippen
  • kan zelf handen wassen en afdrogen
  • kan knopen dichtknopen en losmaken
  • kan enkele seconden op één been staan
  • kan korte tijd op één been hinkelen
  • kan met de voeten bij elkaar enkele keren springen
  • durft van een kleine hoogte op de grond springen
  • kan twee punten op een stuk papier met elkaar verbinden door één lijn
  • kan met een schaar knippen 
  • kan zoals volwassenen een trap aflopen 
  • gebruik mes en vork 
Sociale Omgang
  • kan goed met andere kinderen spelen en materiaal delen 
  • kan zijn beurt afwachten 
  • begint door te hebben wat jongens een meisjes zijn
Taalontwikkeling
  • kan cijfers en letters herkennen
  • begrijpt enkele voorzetsels
Cognitieve Ontwikkeling
  • kan een kort verhaal navertellen
  • stelt voortdurend hoe, wanneer, waar, wie en waarom vragen
Animatie

Kinderen spelen verstoppertje, tikkertje, kringspelen en gezelschapsspelen. De kleuter speelt volgens de spelregels.
Tekenen: in het begin van de kleuterleeftijd zal het kind eerst tekenen en daarna benoemen, op het einde van de kleuterleeftijd al het kind eerst bepalen wat hij zal tekenen
Voorbeelden van spelen:
  • poppenkast spelen
  • winkeltje spelen
  • voorlezen of vertellen
  • samen muziek maken
  • wandelen, natuurmateriaal verzamelen
6-7-8-9-10 jaar 
Motoriek
  • lichamelijke groei zet zich verder
  • fysieke vaardigheden: gymnastiek, sprinten, springen
  • evenwichtsgevoel is goed ontwikkeld
  • beheersing over bewegingen (hinkelen, touwtje springen)
  • uithoudingsvermogen neemt toe
  • zwemlessen kunnen beginnen
  • fijne-motorische vaardigheden: schrijven en tekenen
Sociale omgang
  • aanzienlijke sociale en intellectuele vorderingen
  • school en vrienden krijgen meer betekenis
  • vorming van het identiteitsgevoel: wie ben ik?
  • pesten van vrienden
  • er bestaan seksuele taboes
Taalontwikkeling
  • snelle vooruitgang in communiceren: leert zich in woord en geschriften uiten, luisteren
  • ontwikkelen van taalgebruik
Cognitieve Ontwikkeling

  • teamsport is leuk
  • vriendschapen worden gesloten
  • goocheltrucjes, gezelschapsspelletjes, computerspelletjes
  • het kijken naar televisie bereikt een hoogtepunt
  • het is de leeftijd van het verzamelen en er treedt een ordening op



    Animatie

    Het schoolkind heeft aandacht voor spelregels, een gezonde competitie en concrete opgaven. Hij houdt ook van verkleden, schminken,... .
    Voorbeelden van spelen
    • gezelschapsspelen
    • verkleedpartijen
    • buitenhuisspelletjes: fietsen, balspelen, ... met andere kinderen spelen
    • tekenen, schilderen, ...

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten